کد خبر: ۵۶۷۶۲۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲
طرح اصلاح قانون انتخابات مچلس برای بررسی بیشتر مواد به کمیسیون شوراها ارجاع شد

نمایندگان با طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس موافقت کردند| در صورت تصویب نهایی، انتخابات چگونه برگزار خواهد شد؟

در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۵۵ رای موافق، ۶۴ رای مخالف و دو رای ممتنع از مجموع ۲۳۱ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی درباره استانی شدن انتخابات را تصویب کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس موافقت کردند که در صورت تصویب نهایی این طرح، انتخابات مجلس شورای اسلامی به صورت استانی - شهرستانی برگزار می شود.

به گزارش آفتاب‎نیوز، نمایندگان در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس با 155 رای موافق، 64 رای مخالف و دو رای ممتنع از 231 نماینده حاضر با کلیات طرح یک فوریتی اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی موافقت کردند.

در صورت تصویب نهایی این طرح انتخابات مجلس استانی - شهرستانی برگزار می‌شود.

نمایندگان با کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات مچلس موافقت کردند| در صورت تصویب نهایی انتخابات چگونه برگزار خواهد شد؟

به نوشته خبرگزاری ایرنا، علی لاریجانی رییس مجلس پس از تصویب کلیات گفت: محمد جواد کولیوند رییس کمیسیون شوراها نامه ای به هیات رییسه مجلس داده و خواستار ارجاع این طرح به این کمیسیون برای بررسی جزییات و ایجاد اصلاحات در این طرح شده است.

وی در ادامه از نمایندگان خواست که ارجاع یک هفته ای این طرح به کمیسیون شوراها را به رای بگذارد که نهایتا نمایندگان با 186 رای موافق، 24 رای مخالف و چهار رای ممتنع از 230 نماینده حاضر با ارجاع این طرح به کمیسیون شوراها مجلس موافقت کردند.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی گفت: اعضای کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها طبق آیین نامه یک هفته فرصت دارند جزییات این طرح را در این کمیسیون بررسی کنند.

این طرح پس از بررسی جزییات در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها به صحن مجلس برای تصویب نهایی ارجاع می شود.

**مخالفت با مسکوت ماندن سه ماهه طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیش از بررسی کلیات این طرح، به بررسی تقاضای مسکوت گذاشتن سه ماهه این طرح پرداختند اما با این تقاضا مخالفت کردند. 

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر به عنوان متقاضی مسکوت ماندن این طرح گفت: بررسی این موضوع در شرایط فعلی با این حجم از مشکلات اقتصادی کشور درست نیست، این گونه زمانی که مردم مذاکرات مجلس را از استماع می کنند، می گویند که نمایندگان مجلس شورای اسلامی دنبال انتخابات بعدی هستند تا این که به مشکلات رسیدگی کنند. 

وی اظهار داشت: دولت لایحه جامع انتخابات را در حال بررسی دارد و این لایحه به زودی به مجلس ارائه می شود. 

وی ادامه داد: با استانی شدن انتخابات توجه نمایندگان متمرکز مراکز استان شده و نقاط کم جمعیت و محروم به فراموشی سپرده می‌شوند از این رو انگیزه مردم برای مشارکت در انتخابات کم خواهد شد. 

محمدعلی وکیلی نماینده تهران نیز در مخالف با مسکوت‌ گذاشتتن این طرح یک فوریتی گفت:درست نیست که هر موضوعی را به معیشت مردم گره بزنیم نوعی عوام‌فریبی است. 

وی با بیان این که نباید از معیشت مردم برای برخی خواسته‌ها نردبان ساخت، یادآور شد: مطالبه و معیشت مردم به حق است ولی باید بررسی شود که کدام ساختار و روش به بهبود معیشت مردم کمک می‌کند. 

موافقت دولت با کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس

سخنگوی وزارت کشور نیز گفت که در جلسه صبح امروز هیات وزیران مقرر شد که دولت موافقت خود را با کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس اعلام کند منوط به این که در بررسی کمیسیون ملزومات اجرایی طرح دیده شود.

به نوشته خبرگزاری ایسنا، سلمان سامانی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس در جریان بررسی کلیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس مربوط به استانی شدن انتخابات گفت: انتخابات امری سیاسی است که هر چه بتوانیم فرایند برگزاری انتخابات و نتایج آن را موثر از مولفه‌هایی از جنس سیاسی قرار دهیم یقینا به کیفیت و اثربخشی نتایج حاصل از انتخابات بر اداره‌ کشور کمک خواهیم کرد.

وی افزود: از طرفی دیگر هر چه سایر مولفه‌های تاثیرگذار در انتخابات را مسدود و کم اثر کنیم نتیجه آن است که به هدفمند شدن و انطباق فرایند نهایی آن با مصالح کشور کمک کرده‌ایم. این دغدغه‌ جدی بود که توسط رئیس جمهور از همان ابتدای شروع کار دولت مطرح شد و به وزیر کشور دستور داده شده لایحه نظام جامع انتخابات تدوین شود. بر همین اساس چهار انتخابات سراسری ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان و شورای شهر در قالب یک لایحه تدوین و پیش نویس آن داده شده است که در حال حاضر در صحن دولت در حال رسیدگی است.

سخنگوی وزارت کشور خاطرنشان کرد:‌ با وجود این که دولت اقدامات اساسی انجام داده است؛ موضوع طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس امروز در جلسه هیات وزیران مطرح شد از آنجا که این طرح با اولویت در حال رسیدگی در مجلس است مقرر شد هیات وزیران موافقت خود را با کلیات طرح اعلام کند منوط به آن که موضوعات مختلف از حیث ملزومات اجرایی و بودجه‌ای طرح در کمیسیون دیده شود. همچنین نظرات نمایندگان مخالف و نکات آنها هم لحاظ شود. درخواست ما این است که این طرح مجددا در کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
0
0
انتخابات استانی تدبیر چند دهه غرب و موفق بوده و عادلانه و در شایسته شناسی ترجیح دارد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
0
0
در اصلاح قانون انتخابات شرط سلامت جسمی روحی روانی اهمیت و کنترل می شود .
....
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین